Sivut

Näytetään tekstit, joissa on tunniste chilin kasvatus. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste chilin kasvatus. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 1. huhtikuuta 2012

Hurjaa kevätkasvua :)

Chili on hurjassa kasvussa ja on kasvanut muutamassa päivässä jo pienen chilipaprikan muotoon :)



Uusista jutuista innostuneena olen törmännyt myös tällaiseen uuteen tuttavuuteen kuin Goji-marja. Ruokakaapista tuota marjaa löytyykin jo kuivattuna, mutta kun tuntuu että haluan aina saada kaiken kasvamaan itse niin täytyihän minun koittaa saada selville lisää tästä marjasta. Nettisivuilla surffaillessa sainkin tietooni, että Goji-marjat saattaisivat jopa selviytyä suomen pakkasista ja tuosta ajatuksestahan minä sitten innostuin :)

Viime viikonloppuna laitoin muutaman Goji-marjan vesilasiin turpoamaan ja erottelin marjan sisällä olevat pienen pienet siemenet turvepaakkuihin ja suureksi yllätykseksi jo tällä viikolla turvepaakuista on tullut esiin taimia :)


Goji-marjaa googlaillessa törmäsin myös sellaiseen juurekseen kuin Maca, joka kuuluu myös tällaisiin superfoodeihin, joista nykyään puhutaan, mutta lähimmät siemenet olivat myynnissä jenkkilässä ja hyvään toimitushintaan, joten se kokeilu saa odottaa vielä vaikka siihen asti kun on se oma kasvimaa tai kasvihuone :) Mutta tällaisia kasvu-uutisia tällä kertaa ja ensi kerralla taas lisää :) Kivaa ja aurinkoista viikonloppua!

sunnuntai 25. maaliskuuta 2012

Yllätys, yllätys.....

Muistatteko kun viime kesänä kerroin Chileistä jotka laitoin aluilleen siemenistä. Nyt kun olin aikaisessa alkaa vaihtamaan chileille uusia multia niin yllätyksekseni löysin muutamasta chilistä jo auki olevat kukat...


Eikä siinä vielä kaikki.... Yhdessä kukassa huomasin kuihtuneen kukan tilalle kasvaneen pienen chilin alun, tai näin ainakin luulisin sen olevan :)


Olen aivan haltioissani ja innostunut! Saa nähdä selviääkö se isoksi asti :) Lupaan pitää teidät ajantasalla tästä kehityksestä :) Ihania ja aurinkoisia kevät päiviä toivotellen!

sunnuntai 16. lokakuuta 2011

Chilit vauhdissa :)

Olipa yllätys kun kaadoin chileille viikottaista vesiannostaan ja huomasin, että muutamaan niistä oli tullut kukannuppuja! :) Ovat selvästikkin pitäneet lämpöisestä ja valoisasta paikastaan olohuoneen ikkunan kupeeessa :) Tässä pieni todistusaineisto tuosta kohta varmaan aikeavasta kukinnosta. Pensselit siis jo esiin (pölytystä varten )!! :)


Ihanaa sunnuntaita kaikille!!

lauantai 20. elokuuta 2011

Chilien tuuletus

Viime keväänä siemenistä kasvatettuja chilipensaan alkuja katsellessani tuossa viime viikonloppuna, tuumailin että taitaa olla aika vaihtaa chilit taimenkasvatus purkeistaan isompiin purkkeihin ja uuteen multaan. Olin lukenut jo aikaisemmin millaiseen multaa taimet kannattaisi vaihtaa ja lähi-Prismasta löytyikin kestomultaa, joka sisälsi jo itsellään turvetta sekä kevytsoraa joka keventäisi multaa entisestään ja antaisi juurille tilaa kasvaa ja hengittää :) Ostin muutaman pienen valkoisen muoviruukun, aluset kotona jo olikin ja niin alkoi mullan vaihto... Ja lopputulos oli enemmän kuin tyydyttävä :)


Tämmöisissä turveruukuissa taimet saivat kasvaa kevään ja kesän läpi ja nyt chilit saivat uuden upean ilmeen valkoisista muoviruukuista sekä kevytsorasta joka peitti ruman mullan :)


Ja tässä vielä purkkivertailut vierekkäin... olin pelkkää hymyä :)


Toki taustalla kaihersi vieläkin vähän tieto siitä, että taimia oli alunperin 24kpl ja kesän yli niistä selvisi vain 5kpl :) :) Vähän vielä harjoittelemista tällä viherpeukalolla :) No mullan vaihdon jälkeen chili-taimia pitäisi kuulemma alkaa myös tuulettamaan, että niiden hennot varret vahvistuisivat hennon tuulen liikuttelusta. Joten ei kun alakerran varastoon kaivelemaan laatikoita ja löytyihän se P:n vanha tuuletin... toki hieman pölyisenä. Ja eihän jo valmiiksi pölyistä tuuletin voinut laittaa tuulettamaan upouusia Chili-pensaita, vaan tein kovan työn vielä irrotellen kaikki osat ja pesten ne puhtaiksi pölystä... Nyt Chilit ovat tuulettuneet puhtaan valkoisella tuulettimella jo viikon verran, eikä vielä ainakaan ole olleet moksiskaan myöskään mullan vaihdosta, voivat kuulemma olla kovin oikukkaita joskus ja mököttää pitkiäkin aikoja muutosten jälkeen :)

Tässä nämä " Fabulous Five" jotka selvisivät rankoista kasvuolosuhteista huolimatta kesän yli :)


Kertokaa muuten jos teillä jollakin on orkidea tuntemusta, että miten saan orkideoihini eloa... ovat vuosia sitten pudottaneet kukkansa ja myös kukan varsi kuihtui pois, mutta isot vihreät lehdet jaksavat porskuttaa vuodesta toiseen... pitäisikö minun ostaa yksi kukkiva orkidea "pölyttämään" näitä kahta vai mitä minun pitäisi tehdä?

Vielä muutama ihana perhoskuva joita saimme napsittua kalareissullamme. Ajosillan töyräs oli täynnä kukkivia pensaita ja pensaan kukat taas olivat ihan täynnä perhosia, joten kuvaaminen oli aika helppoa. Tässä muutama näyte :)




(kuvat saa isommaksi klikkaamalla niitä)

Oikein mukavaa viikonloppua kaikille toivotellen! 

lauantai 30. huhtikuuta 2011

Vappukakkua ja siedätyshoitoa :)

Hei vaan kaikille pitkästä aikaa :)

Vapun kunniaksi päätin leipoa yhteishyvä-lehden sisällä tulevan ruokalehtisen ohjeen mukaan suklaisen kakun ja ai että se oli hyvää :) Nyt kakku on jääkaapissa jäähtymässä ja voin lyödä vaikka vetoa, että kylmänä se on vielä taivaallisempaa :) Tässä alla kuva tuosta herkusta!



Ruskea osa on suklaista brownie-taikinaa ja tuo vaalea osa on tuorejuustopäällyste :)

Siedätyshoidosta kun puhuin tuossa otsikossa niin tarkoitin uusien taimieni siedätyshoitoa. Taimet kun kasvattaa sisäoloissa niin niitä ei voi noin vain heittää ulos ensimmäisten aurinkoisten kelien tultua, vaan niitä pitää ensin siedättää ulkoilmaan :) Eli olen nyt viikon verran pitänyt taimen alkuja ulkoterassilla, penkin allla varjossa päivisin ja ottanut sitten yöksi aina sisään. Yöllä kun vielä saattaa olla pakkasta niin ei taimet näin pääse saamaan liikaa kylmyyttä :) Isossa purkissa on Auringonkukat ja pienissä astioissa on Chilipuun taimenia :) Niitä onkin sitten se n. 20 kpl :) Haluaako joku Chilipuun alun  :) Täällä niitä nyt ois tarjolla muutama :)


Näillä terveisillä oikein mukavaa Vappua kaikille ja nauttikaa auringosta!